'Bozok ilçesinde ayaklanan Celâl Bey'in evini Seyfi adında biri Sapık inançlı KIZILBAŞ olduğu yöre halkını kandırıp, tekke yaptığı evine topladığı şikâyeti üzere hakkında soruşturma yapılması.'
AYAKLANAN BOZOK'LU CELALİN EVİNİN TEKKE YAPILMASI HAKKINDA SORUŞTURMA...
YAZI: 6 sefer sene 984 (Nisan 1576), Padişah 3. Murat dönemi, Sadrazam: Sokollu Mehmet Paşa, İran'da Şâh 1. Tah-masb'tır.
KİMDEN:
Padişah 'tan
KİME:
Bozok (Yozgat), Akdağ ve Hüseyinâbad (Alaca) Ka¬dı'lanna HÜKÜM Kİ,
KONU: Bozok ilçesinde ayaklanan Celâl Bey'in evini Seyfi adında biri Sapık inançlı KIZILBAŞ olduğu yöre hal¬kını kandırıp, tekke yaptığı evine topladığı şikâyeti üzere hakkında soruşturma yapılması.
BELGENİN MEALİ
Müşârün-ileyhe (yukarıda adı geçen) HÜKÜM Kİ, Bo¬zok ve Akdağ (Akdağ-madeni) ve Hüseynâbâd (Alaca) kadıla¬rı'na HÜKÜM Kİ, Bundan akdem (önce) Bozok (Yozgat) ka¬zasında YARAR nâm karyede huruç iden (başkaldıran) Ce¬lâl Beğ'in evleri yerine SEYYİD SULTANOĞLU SEYFİ nâm kimesne bir tekye binâ idüb bâ'z-ı kimesneler gelüb gi-düb mezbûr SEYFİ Rafızi (sapık inançlı) mezheb olub bir¬birlerine ıdlâl (doğru yoldan sapıtma) itmekle terfiş ber-fi-il-i şuuru' (denetlemeye başlama) itmek ihtimali olmağın BÜYÜRDÜM Kİ, hükm-i şerîfim vusul (varınca) buldukda bu bâbda her biriniz gereği gibi mukayyed olub mezbûr SEYFİ hüsn-i tedarikle ele getürüb dahi ahvalini a'yân-ı vilâyetden ehl-i vukuf bî-garaz (tarafsız) kimesnelerden hakk üzere teftişi-düb göresin mezbûr (Seyfı) fi-l-vâkı, Rafızi mezheb olub tek-yesine ba'z-ı kimesneler gelüb gittüği vâki' midir? nicedir? te¬mam sıhattı vaz'iyyeti ile vakıf olub dahi ahvalin vuku'ı üzere yazub arz eyliyesin, amma hîn-i teftişde hakk üzere olub tezvîr ve delbisden (müzevir) ve şuhud-ı zordan, hilâf-ı vâki (olma¬dık) kaziyye arz olınmakdan kemal-i ihtilat üzere olasın.
AÇIKLAMA
Bu belgede Celal Beyin evinin yerine Seyfi adında bir Kızılbaş'ın tekke yaptığını veya yapılmak istendiği belirtiliyor. Bu belgede de Kızılbaşlara bakış açısıkendini ele veriyor. Kızılbaşların Rafizi veya sıkılıkla sapık inançlı oldukları söyleniyor. Bu bakış açısını kolaylıkla diğer belgelerle de görüyoruz. Kızılbaşların biraraya gelmesinden rahatsız olan padişah derhal kadılara emir veriyor. Bu emirle, kadıların araştırma yapmasını ve Kızılbaşların gerçekten biraraya gelip gelmediğinin soruşturulmasını istiyor. Bu belgede özetle, Kızılbaşların biraraya gelmesinden rahatsız olan Osmanlı yönetimi bunu engellemek istiyor ve Kızılbaşları sapkın gösteriyor.
AYAKLANAN BOZOK'LU CELALİN EVİNİN TEKKE YAPILMASI HAKKINDA SORUŞTURMA...
YAZI: 6 sefer sene 984 (Nisan 1576), Padişah 3. Murat dönemi, Sadrazam: Sokollu Mehmet Paşa, İran'da Şâh 1. Tah-masb'tır.
KİMDEN:
Padişah 'tan
KİME:
Bozok (Yozgat), Akdağ ve Hüseyinâbad (Alaca) Ka¬dı'lanna HÜKÜM Kİ,
KONU: Bozok ilçesinde ayaklanan Celâl Bey'in evini Seyfi adında biri Sapık inançlı KIZILBAŞ olduğu yöre hal¬kını kandırıp, tekke yaptığı evine topladığı şikâyeti üzere hakkında soruşturma yapılması.
BELGENİN MEALİ
Müşârün-ileyhe (yukarıda adı geçen) HÜKÜM Kİ, Bo¬zok ve Akdağ (Akdağ-madeni) ve Hüseynâbâd (Alaca) kadıla¬rı'na HÜKÜM Kİ, Bundan akdem (önce) Bozok (Yozgat) ka¬zasında YARAR nâm karyede huruç iden (başkaldıran) Ce¬lâl Beğ'in evleri yerine SEYYİD SULTANOĞLU SEYFİ nâm kimesne bir tekye binâ idüb bâ'z-ı kimesneler gelüb gi-düb mezbûr SEYFİ Rafızi (sapık inançlı) mezheb olub bir¬birlerine ıdlâl (doğru yoldan sapıtma) itmekle terfiş ber-fi-il-i şuuru' (denetlemeye başlama) itmek ihtimali olmağın BÜYÜRDÜM Kİ, hükm-i şerîfim vusul (varınca) buldukda bu bâbda her biriniz gereği gibi mukayyed olub mezbûr SEYFİ hüsn-i tedarikle ele getürüb dahi ahvalini a'yân-ı vilâyetden ehl-i vukuf bî-garaz (tarafsız) kimesnelerden hakk üzere teftişi-düb göresin mezbûr (Seyfı) fi-l-vâkı, Rafızi mezheb olub tek-yesine ba'z-ı kimesneler gelüb gittüği vâki' midir? nicedir? te¬mam sıhattı vaz'iyyeti ile vakıf olub dahi ahvalin vuku'ı üzere yazub arz eyliyesin, amma hîn-i teftişde hakk üzere olub tezvîr ve delbisden (müzevir) ve şuhud-ı zordan, hilâf-ı vâki (olma¬dık) kaziyye arz olınmakdan kemal-i ihtilat üzere olasın.
AÇIKLAMA
Bu belgede Celal Beyin evinin yerine Seyfi adında bir Kızılbaş'ın tekke yaptığını veya yapılmak istendiği belirtiliyor. Bu belgede de Kızılbaşlara bakış açısıkendini ele veriyor. Kızılbaşların Rafizi veya sıkılıkla sapık inançlı oldukları söyleniyor. Bu bakış açısını kolaylıkla diğer belgelerle de görüyoruz. Kızılbaşların biraraya gelmesinden rahatsız olan padişah derhal kadılara emir veriyor. Bu emirle, kadıların araştırma yapmasını ve Kızılbaşların gerçekten biraraya gelip gelmediğinin soruşturulmasını istiyor. Bu belgede özetle, Kızılbaşların biraraya gelmesinden rahatsız olan Osmanlı yönetimi bunu engellemek istiyor ve Kızılbaşları sapkın gösteriyor.